tirsdag den 17. november 2015

Nissehue

Julen sig nærmer.. Og selvfølgelig skal min datter have en hæklet nissehue.
Jeg er pt. ret bidt af ribhækling, så selvfølgelig skulle det være udgangspunktet for nissehuen.
ønsket var en lille poset hue, da min datter kun er et år, og jeg tror et en lang hue vil hænge lidt i vejen når hun leger. Lige nu synes hun det er sjovt at få huen på, gå et par meter væk, rykke huen af, og så komme tilbage for at få huen på igen, og så starter det forfra. :)


Jeg startede med at lave en hækleprøve for at se hvor mange rib'er (1 række op + 1 række ned) der skulle bruges til huen, og det blev så udgangspunktet for hvordan den blev udformet. Da jeg har erfaret at garnet giver sig i brug, skulle hækleprøven sidde tæt til hovedet, og jeg endt ud i 35 rib'er rundt, hvilket blev til 5x7 rib'er i forskelligehøjder. 
Den hvide del er i halvstangmasker, og den røde del er i stangmasker, for at give et lidt poset look, og så halvstangmasker og fastmasker mod toppen for at få den til at snævre pænt ind. Desuden er den hvide del hæklet med nål 2,5 og den røde del hæklet med nål 3.
huen er toppet med en pompom på 3,5 cm.


Inspiration/opskrift: DIY Nissehue

Ingen kommentarer:

Send en kommentar